Koud was het, toen ik na zes weken Brazilië weer op Nederlandse bodem
stond. Gelukkig was het onthaal van
mijn familie en vrienden, een warm
onthaal. Maar de hernieuwde kennismaking
met het Nederlands klimaat
was erg kil, de natuur drukte mij
onmiddellijk op de koude werkelijkheid
en onthaalde ons met een temperatuur
van 6 graden.
Dat was even omschakelen, na
zes weken in een temperatuur
van 30 tot 35 graden te hebben
gewerkt en gewoond. Zes weken weer
even "THUIS" geweest. Even thuis bij
de kinderen, Lucia en Rob, Maria en het
vaste personeel, van wie ik de meest ook
al jaren ken. Het is voor mij niet moeilijk
om thuis te komen in Brazilië, alles is zo
vertrouwd.
Na een rondje door het gehele gebouw,
deze keer samen met mijn reisgezel Nico,
was voor mij alles weer helemaal duidelijk
en wist ik ook direct waar we ons de
komende zes weken mee bezig konden
houden, namelijk "ONDERHOUD", op alle
gebied.
Door intensief gebruik en onbekendheid
met het hebben van een eigen kast en
door de vraatzucht van de miertjes was
een gedeelte van de kastdeuren op de
jongenskamers geheel verdwenen of ze
konden het geen deur meer noemen. Bij
mijn bezoek in 2009 was ik al samen met
Lucia bij een lokaal timmerbedrijfje nieuwe
deuren gaan bestellen. Niet wetende
dat de leverantie precies een jaar zou
duren, ondanks de aanbetaling voor de
aankoop van het benodigde hout. Dit is
ook Brazilië. Dus precies op tijd, voor
ons bezoek in 2010, kwam de leverantie
en konden we alle kasten van nieuwe
deuren voorzien. Deze deuren zijn door
de jongens zelf drie keer geschuurd en
gelakt. Voor mij was het leuk om te zien,
hoe trots de jongens waren op het door
hen geleverde werk. John Lennon en
Felix waren zo enthousiast bezig geweest,
dat we ze ook de deuren van de school
en het gastverblijf maar een opknapbeurt
hebben laten geven. Ook deze deuren
waren er niet al te best aan toe.
Na twee á drie weken bezig te zijn, wordt
het werk, wat nog gedaan moet worden,
alleen maar meer in plaats van minder.
Iedereen komt met vragen naar ons toe
of we dit of dat willen maken of repareren,
Zo was er ook behoefte aan een kamerbreed
schoolbord in onze school. Zowel
de ochtend- als de middagjuf hadden
niet voldoende aan het bord van 150 cm.
Dus materialen gekocht en aan de slag
gegaan. Hoe vaak de borden geschuurd,
gevuld, geschuurd en geschilderd zijn,
zal ik U onthouden, maar het was heel
vaak voor dat ze, naar Nederlandse
maatstaven, glad genoeg waren om het
predicaat "schoolbord" van ons te krijgen.
Het vereiste resultaat werd behaald
met "Goral"-verf, een product van het
Nederlandse Akzo Nobel, wel gemaakt in
Brazilië. Voor deze schoolborden kregen
we een 9+ met een zoen van de jufrouw
(twee keer) en een mooie bedankbrief van
alle kinderen. Dat is het nou precies waar
we het voor doen, namelijk een aantal
blije gezichten.
Ook blije gezichten waren er toen we het
voetbalveld van echten doelen voorzagen,
vier stuks, twee grote en twee kleine en
dan ook nog met echte doelnetten. Ook
werd het prikkeldraad langs het veld met
palen en netten afgeschermd. De jongens,
klein en groot maar ook de meisjes, konden
niet wachten tot alles klaar was een
lekke bal was het gevolg.
Bij het lezen van dit luchtige verhaal zal
U misschien gaan denken dat alles koek
en ei is. De nare dingen zoals de uitvoering
van de nieuwe wet, dat kinderen niet
langer dan twee jaar in een kindertehuis
mogen verblijven en de daaruit voortvloeiende
zittingen van de kinderrechter bij ons
in het huis zal ik U besparen. Lucia zal
hier zeker uitgebreid verslag van doen.
Dit soort bijeenkomsten hakken er bij
Lucia en Rob emotioneel behoorlijk in en
veroorzaken grote teleurstellingen bij de
leiding en het personeel.
Voor de kinderen is het zeker niet de
juiste oplossing. Er wordt in het geheel
geen rekening met de gevoelens van de
kinderen gehouden. Voor mij geeft dit juist
de motivatie om Lucia en Rob te blijven
steunen met hun mooie werk voor deze
kinderen met hun vele problemen.
Na zes weken Brazilië was het weer
fijn om thuis te komen, zeker door het
warme onthaal, maar ook door het warme
voldane gevoel wat het "ZIJN", het
"BELEVEN"en ook het "WERKEN"voor
deze kinderen geeft.
Jan Wittebrood